Image Hosted by ImageShack.us

Coretan Perjuangan

Khabar Dari Pimpinan

Wednesday, May 27, 2009

Kerajaan negeri Perak disaman

Sebanyak 80 bekas ketua kampung yang dilantik pakatan pembangkang sebelum ini memfailkan saman ke atas kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) kerana memecat mereka sebelum tamat tempoh perkhidmatan




Saman berkenaan difailkan oleh wakil mereka iaitu bekas Ketua Kampung Sungai Ati, Padang Rengas, Mohd. Ridzuan Asit, 43, di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Mereka diwakili oleh firma guaman Tetuan Chan dan Associates menerusi peguam bela Leong Chock Keng kerana menganggap pemecatan mereka pada 18 April lepas adalah tidak sah kerana lantikan mereka adalah sehingga 31 Julai 2010.

Mohd. Ridzuan mendakwa, pemecatan mereka sebagai ketua kampung oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir juga batal dan kosong dari segi undang-undang.

Beliau yang mendakwa mewakili 817 bekas ketua kampung pakatan pembangkang turut menuntut ganti rugi punitif, keterlaluan dan teladan yang perlu dibayar.

''Kami juga memohon perintah yang mewajibkan Zambry sebagai responden melantik semula semua ketua kampung tersebut dan tidak melantik ketua kampung yang baru," katanya ketika ditemui pemberita di Mahkamah Tinggi Ipoh di sini hari ini.

-Utusan Meloya-

No comments:

Powered By Blogger

 
|  Pemuda Pas Cawangan Ketengah jaya. Blogger Template By Lawnydesignz Powered by Blogger