Image Hosted by ImageShack.us

Coretan Perjuangan

Khabar Dari Pimpinan

Sunday, July 26, 2009

Suruhanjaya Diraja biarlah benar-benar bebas - 1malaysia

MARANG, 25 Julai (Hrkh) - PAS mahukan Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat isu kematian Teoh Beng Hock benar-benar bebas.
Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa berharap Suruhanjaya tersebut benar-benar bebas dan menjalankan penyiasatan secara menyeluruh serta profesional.

"Pakatan Rakyat telah bermesyuarat pada minggu lepas dan telah membuat satu keputusan supaya satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan bagi menyiasat kes kematian (Teoh) ini.



"Alhamdulillah, pada hari ini Suruhanjaya itu telah ditubuhkan dan kita (PAS) mengharapkan Suruhanjaya Diraja ini menjadi Suruhanjaya yang benar-benar bebas dan profesional sifatnya untuk menjalankan siasatan secara menyeluruh,"ujarnya ketika ditemui selepas melancarkan program Bulan Tarbiyah, di Masjid Pengadang Baru, dekat sini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bachok berkata PAS tidak berhasrat meletakkan sebarang andaian terhadap kes kematian misteri Teoh.

Katanya, PAS akan menunggu keputusan hasil penyiasatan oleh Suruhanjaya DiRaja tersebut.

Mengulas lanjut isu menziarahi kematian Teoh, katanya PAS berpegang dengan asas Islam yang membenarkan seseorang Islam menziarahi serta mengucapkan takziah terhadap kematian seseorang bukan Islam.

Menurutnya, kehadiran wakil PAS ke majlis ziarah takziah mendiang Teoh di Melaka adalah selaras dengan keputusan bersyarat Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat yang diadakan 19 Julai, lalu.

"Kita (PAS) meletakkan syarat. Ziarah takziah dibolehkan tetapi tidak boleh melibatkan dengan hal-hal yang berkaitan dengan agama," jelasnya.

Namun begitu, katanya PAS bersyukur kerana jamaah menteri akur dengan desakan pelbagai pihak agar ditubuhkan satu Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat kematian Teoh Beng Hock. - mks._

Tun Salleh wajar dilantik anggotai Suruhanjaya Diraja


KUALA LUMPUR, 26 JUlai (Hrkh) - Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi (Gerak) mencadangkan agar bekas ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas dilantik menganggotai Suruhanjaya Diraja yang menyiasat prosedur Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika menjalankan siasatan.

Menurut Pengerusi Gerak Mohd. Nazree Mohd. Yunus, pihaknya mencadangkan agar individu yang berintegriti dilantik menganggotai suruhanjaya diraja itu.

Bekas-bekas hakim yang terbukti prestasinya, boleh dipilih menganggotai dan mengetuai suruhanjaya diraja tersebut, antaranya Tun Salleh Abbas, ujarnya.

Menurut Mohd Nazree, siasatan suruhanjaya diraja itu juga perlu merangkumi aspek hak asasi Teoh Beng Hock ketika disiasat SPRM.

"Penubuhan suruhanjaya seumpama ini adalah langkah bijak bagi menyediakan suatu bentuk laporan yang boleh menjawab beberapa kemusykilan rakyat tentang tragedi kematian tersebut," kata Mohd Nazree. - mks. _

No comments:

Powered By Blogger

 
|  Pemuda Pas Cawangan Ketengah jaya. Blogger Template By Lawnydesignz Powered by Blogger