Image Hosted by ImageShack.us

Coretan Perjuangan

Khabar Dari Pimpinan

Tuesday, June 2, 2009

Gelora BN Tidak Berkesudahan

Sejak bijan and the Gang berjaya menamatkan kerjaya Pak Lah, parti-parti komponen BN tidak putus-putus dilanda gelora. Inilah petanda duka yang memberi isyarat tentang ketempangan parti tua yang semakin parah. Sampai ke satu tahap yang kronik, gabungan parti-parti tersebut tidak boleh diperbaiki lagi. Ketika itu rakyat akan bersorak keriangan kerana akhirnya ampian mereka telah terkabul.




UMNO

Parti rasuah yang berasaskan nasionalisme dan sekular ini bukan sahaja gila kuasa malahan juga menggunakan pelbagai institusi seperti istana, polis, dan mahkamah untuk mengekalkannya. Kesemua institusi itulah yang menjadi tempat mereka bergantung harap. Rakyat semakin menyampah kepada mereka.

Perihal mereka menyanjung tinggi amalan rasuah tidak perlu diceritakan lagi. Penanda-penandanya ialah kehadiran Ketua Menteri yang rasuah di Melaka dan kewujudan Ketua Pemuda UMNO yang juga disahkan terlibat dengan rasuah. Beratus-ratus kes rasuah yang sampai sekarang tidak diselesaikan membusungkan lagi kudis rasuah, terutamanya dalam UMNO.

UMNO Perlis sedang bergolak ketika ini. UMNO Terengganu pun sedang bergolak. UMNO Negeri Sembilan bergelora bagai api dalam sekam. UMNO Pahang tunggang-langgang akibat disaman. Kesemua ini menunjukkan UMNO semakin rapuh. Perpaduan tidak wujud lagi dalam parti itu. Presidennya yang disuruh membersihkan diri enggan berbuat demikian.

Suatu ketika dahulu parti ini begitu gagah mendabik dada. Kini setaraf calon bebas. Penakut. Pengecut. Takut menghadapi pilihan raya. Takut menghadapi rakyat. Berani gila bila dapat memperkudakan talian hayat yang disebutkan tadi.

MCA

Pergeseran antara Presiden dan Timbalan Presiden parti ini tidak dapat disembunyikan lagi. Tanda-tanda perdamaian tidak nampak hingga sekarang. Oleh sebab itu, perpaduan dalam kalangan ahli-ahlinya berada pada tahap yang rendah. Mampukah mereka bertahan?

MIC

Parti yang kalah teruk dalam PRU Ke-12 ini tidak bangun-bangun hingga sekarang. Presidennya yang turut kalah dalam pilihan raya itu masih tertonggok di tempatnya. Tidak ada siapakah yang layak menggantikannya? Kini dia menyatakan sokongan kepada Palanivel untuk menentang Subramaniam. Pergeseran antara penyokong kedua-dua pemimpin itu akan merosakkan lagi perpaduan parti itu. Samy hanyalah tikus yang sedang membaiki labu.

GERAKAN

Parti yang menerima nasib yang sama dengan MIC ini sedang menghadapi masalah besar di Pulau Pinang. Pengerusi negerinya melantik penyelaras kawasan sesuka hati sehingga ahli-ahli pun tidak mengenali mereka. Sukar untuk membayangkan nasib parti ini dalam PRU Ke-13 nanti.

PPP

Parti ini sudah ada dua orang Presiden. Sudahlah kalah teruk dalam PRU Ke-12, duduk dalam kabinet pun atas ehsan UMNO. Adakah pergolakan ini didalangi Presiden UMNO?
Kemungkinannya ada kerana Kayveas bukanlah seorang yang popular dalam BN akibat keceluparannya.

Dengan seribu satu macam masalah yang dihadapi itu, mampukah BN bangkit selepas kekalahan dalam semua PRK sebelum ini, kecuali Batang Air? Dengan memperagakan imej mewah kepada rakyat yang rata-ratanya miskin, dapatkah mereka mengambil hati pengundi-pengundi Manek Urai?

BN terutamanya UMNO sedang menghadapi masalah yang kronik ketika ini. PR yang berjaya mendapatkan sokongan orang Melayu, Cina, dan India kian gagah menongkah arus politik Malaysia masa kini. Golongan dewasa berpendidikan dan Golongan muda yang progresif merupakan penyokong kuat PR. BN hanya disokong oleh golongan tua yang merupakan kaum minoriti di negara ini. Perubahan yang dijanjikan tidak kunjung tiba. DEB hendak dihapuskan tetapi tiada rancangan diutarakan untuk menggantikannya. PPSMI enggan dimansuhkan kerana merugikan kroni, kanak-kanak Melayu yang majoritinya menghuni kawasan luar bandar tercicir pun pejam sebelah mata sahajalah.
Memang patutlah UMNO-BN dikorbankan !!!


credit : http://www.utaraonline.net/v3/modules.php?name=News&file=article&sid=2088

No comments:

Powered By Blogger

 
|  Pemuda Pas Cawangan Ketengah jaya. Blogger Template By Lawnydesignz Powered by Blogger