Image Hosted by ImageShack.us

Coretan Perjuangan

Khabar Dari Pimpinan

Tuesday, June 2, 2009

Bijan - PKR menang tidak bermakna popular?

JEJU, Korea Selatan: Datuk Seri Najib Razak berkata, kejayaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menewaskan calon Bebas pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, kelmarin, bukan satu ukuran populariti parti pembangkang dalam politik negara.

Perdana Menteri yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN), berkata kejayaan PKR mempertahankan kerusi Penanti menerusi calonnya, Mansor Othman, 59, bukan kemenangan mutlak dan tidak boleh dibanggakan Pakatan Rakyat.

"Kemenangan berlawan dengan calon Bebas bukan kayu pengukur mana-mana parti politik. Ia bukan satu kemenangan yang memberangsangkan.



"Pertama, bilangan pengundi yang keluar mengundi bawah 50 peratus dan kedua, undi yang diperoleh PKR merosot lebih 1,300 undi," katanya kepada wartawan Malaysia selepas menyampaikan ucaptama pada majlis penutupan Sidang Kemuncak Ketua Eksekutif (CEO) Asean-Korea Selatan di sini, semalam.

Pilihan raya kecil itu merekodkan peratusan mengundi 46.15 peratus, paling buruk dalam sejarah pilihan raya negara ini.

Mansor pula hanya memperoleh 6,052 undi, berbanding 7,346 undi yang diperoleh bekas Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin pada pilihan raya umum lalu.

Tiga calon Bebas bertanding pada pilihan raya kecil itu dengan Nai Khan Ari mendapat 494 undi, Aminah Abdullah (392) dan Kamarul Ramizu Idris (56).

BN tidak meletakkan calon bertanding pada pilihan raya itu selepas memutuskan ia hanya membabitkan permainan politik PKR dalam menyelesaikan masalah dalamannya.

Di PUTRAJAYA, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata peratusan rendah pengundi yang mengundi pada pilihan raya kecil itu menunjukkan rakyat tidak suka dipermainkan dengan sistem demokrasi yang dipaksa ke atas mereka.

"(Ini) mungkin bukti bahawa pengundi di Penanti memang bosan dengan apa yang dilakukan oleh PKR (dan) mereka secara tidak langsung memberi tanda protes bahawa perbuatan yang dilakukan itu tidak demokratik.

"Dari satu sudut, ia buang masa dan membazirkan wang. Sebab itu mereka tidak berminat," katanya kepada pemberita selepas mendengar taklimat dan melawat ibu pejabat Maritim Malaysia.

Beliau berkata, kemerosotan undi diperoleh calon PKR itu juga secara tidak langsung menggambarkan BN mempunyai kekuatan dalam pilihan raya itu walaupun tidak bertanding.

Sambil menegaskan keputusan BN tidak bertanding sebagai tepat, Muhyiddin berkata keputusan itu juga menunjukkan rakyat tidak suka dengan cara kempen pembangkang yang hanya mengkritik BN tanpa menjelaskan apa yang mereka mahu lakukan untuk kebaikan rakyat.

Mengenai pilihan raya kecil DUN Manik Urai Kelantan, beliau berkata, BN akan menggunakan pendekatan baru untuk berhadapan dengan pengundi di situ.

"Jentera kita sudah pun bergerak kerana kita fikir (pilihan raya) penting dan harap mendapat sokongan majoriti di sana.

"Kita bukan saja perlu menyusun semula tetapi juga memperkenalkan kaedah baru bagaimana hendak berdepan dengan pengundi dan menggerakkan jentera ke tahap paling berkesan," katanya.



tulaa..... kalo dulu orang suruh join bertanding.... x mau masuk.. sekarang duk merapu ntah ape2... PKR hilang 1200 undi laa.. ramai pengundi x mahu keluar laa...kalo dah menang.. bukannya tanda popular... abis?Tanda apa lagik?tanda BN nak PUPUS???haha

itu baru 48% PKR dh dpt 6ribu undi.... cuba kalo 70% yang kuar.... terbeliak bijik mata ko BIJAN weiii....

lawan tetap lawan....

No comments:

Powered By Blogger

 
|  Pemuda Pas Cawangan Ketengah jaya. Blogger Template By Lawnydesignz Powered by Blogger