Coretan Perjuangan

Khabar Dari Pimpinan

Tuesday, February 17, 2009

KU LI ULANGI PENDIRIAN NIZAR MASIH MB YANG SAH


Kenyataan Media Tengku Razaleigh Hamzah
Feb 15, 0

“Biar saya lanjutkan apa yang pernah saya katakan mengenai status Menteri Besar”

Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi di negara ini. Ia merupakan asas dan sumber kepada kuasa undang-undang, dan Raja-Raja telah bersumpah untuk mempertahankannya.

Menurut Perlembagaan, Dato’ Seri Ir Haji Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar sehinggalah beliau meletak jawatan atas kerelaannya, atau disingkirkan melalui undi tidak percaya menerusi persidangan dewan undangan negeri. Perlembagaan tidak mempunyai sebarang peruntukan untuk menyingkirkannya melalui cara lain, termasuk melalui petisyen atau arahan daripada mana-mana pihak berkuasa.

Dua prinsip perlu dijelaskan:

Pertama, kerajaan yang memerintah diasaskan menurut undang-undang dan prinsip yang terdapat dalam Perlembagaan. Inilah yang membezakan di antara kerajaan yang dibentuk secara sah dan yang dibentuk secara kekerasan melalui undang-undang rimba.

Kedua, kerajaan yang dibentuk secara sah menurut Perlembagaan memperolehi kuasanya daripada mandat yang diberikan rakyat, hanya melalui cara itu. Mandat diberikan oleh rakyat kerana kerajaan itu dibentuk menurut Perlembagaan, dan pemimpin-pemimpinnya mereka pilih melalui pilihan raya yang bebas dan adil.

Kita perlu menguji mandat ini secara berkala. Pada waktu-waktu penting seperti apabila sesebuah kerajaan akan dibentuk atau dibubarkan, Perlembagaan memperuntukkan kaedah ujian yang formal dan definitif untuk mengukur sejauh mana mandat rakyat diperolehi oleh kerajaan berkenaan.

Jadi, kita adakan pilihan raya untuk menguji sejauh mana sokongan di kalangan rakyat yang diperolehi oleh seseorang calon pimimpin. Persoalan dikemukakan dalam pilihan raya yan dikawal oleh undang-undang dan persetujuan yang mendahului masa.

Jika pilihan raya tidak diadakan, atau sekiranya pilihan raya itu diragui kebebasan dan keadilannya, maka persoalankeabsahan kepimpinan tidak dapat ditentukan.

Walau seramai mana pun orang berarak dan meneriakkan nama anda, semuanya itu tidak diambil kira. Anda perlu membuktikan bahawa anda mempunyai sokongan pengundi melalui pilihan raya yang bebas dan adil.

Sama juga, Perlembagaan menyediakan satu kaedah definitif untuk menguji sama ada seseorang Menteri Besar atau Perdana Menteri masih mempunyai majoriti di Dun atau Parlimen. Kita akan kemukakan undi tidak percaya di Dun atau Parlimen.

Apa yang akan diambil kira nanti ialah keputusan persidangan tersebut. Ia tidak mengambil kira sebanyak mana akuan bersumpah, peralihan sokongan, sidang media dan perisytiharan yang dibuat. Ia juga tidak mengambil kira berapa banyak bentuk pengiklanan, pameran, tarikan dan tenaga yang ditanggung bagi menghadapi persoalan tersebut.

Bagi menguji secara formal mandat kerajaan sekarang, sama ada di Perak, Sabah atau kerajaan Persekutuan, persoalan perlu dikemukakan kepada rakyat melalui pilihan raya negeri, atau menerusi persidangan melalui undi formal di dewan. Inilah ujian-ujian yang diambil kira dalam demokrasi berperlembagaan kita.

Inilah juga apa yang diertikan sebagai demokrasi berparlimen. Untuk menyingkir atau membentuk kerajaan melalui cara selain itu akan menyalahi Perlembagaan, melunturkan kuasa undang-undang dan berhadapan dengan risiko pembentukan kerajaan yang haram.

Pihak berkuasa yang sah hanya boleh ditubuhkan melalui kaedah demokratik seperti yang disebut oleh Perlembagaan. Kuasa yang sah dan betul berbeza sepenuhnya daripada kuasa buas yang boleh dibeli, jual atau dirampas menggunakan kekuatan.

Tengku Razaleigh Hamzah




Elizabeth Wong tawar letak jawatan Exco, Adun


Baru sat td aku komen pasal khir toyo mintak eliza letak jawatan.... aduyaii..
tup tup.. sekali betul laa dia dah umumkan nak letak jawatan sebagai Adun dan exco selangor.... nampak gayanya bakal ada PRK satu lagi...

makin poning laa kepala si najib..hahaha belum habis satu.. balak lain sudah sampai pulak.....

KUALA LUMPUR: Elizabeth Wong Keat Ping yang dikaitkan dengan penyebaran gambar bogelnya di internet, mengumumkan meletakkan jawatan Exco Selangor dan Adun Bukit Lanjan berkuat kuasa hari ini.

Beliau mengumumkan demikian pada sidang akhbar pagi ini di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR), di sini.

tapi.. hahaha korang faham2 sudah laa.. yg atas ni..versi dari berita hairan malaysia.... banyak penipu kat situ......

ok..layan versi malaysiakini pulak... ape2 pon.. tak usahlaa letak jawatan.. bukan salah YB utk kes ini. Org dh curik gambar kita time tido.. nak buat cm mana.. betul laa kita dah lalai..silap.. tapi..adakah mangsa gambar curik time salin baju pon dianggap salah?

akal adaa kaa.....khaakk tuihh!!!

Khir gesa Elizabeth letak jawatan

SHAH ALAM 16 Feb. - Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo menggesa Exco kerajaan negeri, Elizabeth Wong supaya meletakkan jawatan serta-merta jika benar wujudnya penyebaran gambar bogelnya melalui Internet.

-----------------------------------------------------------

Ini betul betul sudah terdesak beb..... ini kes berbeza dengan citer abang menteri kita dulu laa.. ini kes sabotaj...Sebab tu dalam Islam tidak dibenarkan tidur berbogel walaupun bersendirian. Sepatutnya ahli politik seperti Elizabeth Wong ini kena berhati-hati dengan hubungan mereka walau pun agama mereka tidak melarang.

ape2 pon... kena bersiap sedia serangan seterusnya dari gerombolan UMNO......
 
|  Pemuda Pas Cawangan Ketengah jaya. Blogger Template By Lawnydesignz Powered by Blogger