Image Hosted by ImageShack.us

Coretan Perjuangan

Khabar Dari Pimpinan

Saturday, June 13, 2009

SPR siasat surat Adun letak jawatan

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) boleh menyiasat tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jawi, Tan Beng Huat dari DAP yang menulis surat meletak jawatan tidak bertarikh selepas didakwa melakukan penyelewengan tuntutan berlebihan.




Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata walaupun ia urusan dalaman parti, siasatan itu untuk menentukan sama ada surat itu dibuat secara paksaan atau sukarela bagi mengosongkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) berkenaan.

Kes ini tidak sama seperti yang berlaku kepada tiga Adun di Perak. Kes ini (Tan) unik kerana Adun berkenaan seperti memang sudah bersedia untuk mengosongkan kerusi itu. Ia seperti seseorang yang menanda tangan sekeping cek tetapi tidak menulis berapa jum-lahnya akibat diperas ugut,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Tan yang dikaitkan dengan dakwaan penyelewengan tuntutan berlebihan menyerahkan surat meletak jawatan tidak bertarikh kepada Setiausaha Agung parti itu, Lim Guan Eng, kelmarin.

Surat itu hanya berkuat kuasa jika siasatan yang sedang dilakukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati beliau bersalah.

Surat itu yang mengandungi pengakuan Tan akan meletak jawatan jika didapati bersalah atas dakwaan membuat tuntutan lebih, dialamatkan kepada Speaker DUN Pulau Pinang.

Dalam kes di Perak, dua Adun yang pada awalnya dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) dan Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) mendakwa surat peletakan jawatan mereka ditanda tangan pada 8 Mac tahun lalu kerana Pakatan Rakyat bimbang mereka akan keluar parti.

Surat yang ditanda tangan lebih awal itu digunakan untuk mengugut Adun berkenaan supaya tidak melompat parti dan jika meneruskan hasrat itu, mereka akan diisytihar meletak jawatan sebagai Adun.

Abdul Aziz berkata, SPR tetap bersedia mengadakan pilihan raya kecil kawasan itu jika Speaker DUN Pulau Pinang menyerahkan surat peletakan jawatan Tan itu kepada pihaknya.

“Jika berlaku kekosongan kerusi selepas Speaker menyerahkan surat mengumumkan kekosongan itu kepada kami, memang SPR perlu mengadakan pilihan raya kecil di kawasan itu,” katanya.




Manek urai bakal tiba..Jawi Pula Menanti.. pemimpin korupsi harus dipecat.PRK wajib diadakan-Bijan

No comments:

Powered By Blogger

 
|  Pemuda Pas Cawangan Ketengah jaya. Blogger Template By Lawnydesignz Powered by Blogger