Image Hosted by ImageShack.us

Coretan Perjuangan

Khabar Dari Pimpinan

Thursday, July 2, 2009

Debat gagal Kerana UMNO Penakut

KUALA TERENGGANU – Tindakan Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Najib Razak menolak pelawaan Mursyidul Am PAS tidak menggambar pentadbiran kerajaan Malaysia dengan dasar 1Malaysia, Rakyat DiDahulukan,

Pemimpin UMNO termasuk bekas-bekas Perdana Menteri hanya mementingkan parti (UMNO) melebihi kepentingan umum, umat Islam dan Melayu di negara ini.

PAS Terengganu menyokong hasrat murni Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat mempelawa Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak berdebat, dalam mencari penyelesaian masalah antara PAS-Umno.



Setiausaha Badan Perhubungan PAS Terengganu, Haji Yahaya Ali berkata PAS Terengganu menyambut baik dan sepatutnya UMNO menerima pelawaan itu kerana ianya adalah satu isu yang sekian lama dikemukakan.

“Debat (PAS-Umno) ini bukan perkara baru tapi isu lama dan boleh dikatakan hampir setiap kali bila isu ini berbangkit (ia) akan berakhir dengan kegagalan, kerana UMNO tidak bersedia untuk bersemuka” jelasnya.

Menurutnya, PAS sentiasa bersedia berdebat, berbincang dan bermuzakarah dengan semua pihak bagi mencari titik penyelasaian.

“Perjuangan PAS sebagai parti yang memperjuangkan Islam, adalah menyeluruh, atas kepentingan (Islam), PAS mengambil sikap selama-lamanya bersedia berdebat, berbincang, bermuzakarah dengan semua pihak termasuk dengan UMNO,”tegasnya

Beliau yang juga, Yang Dipertua PAS Marang mempersoalkan tidak ada sebab dalam ajaran Islam tidak boleh berbincang , bermuzakarah dan berdebat..

Dalam perkembangan yang sama, Ketua Penerangan PAS Setiu, Dr Azman Ibrahim menggesa agar Perdana Menteri berlapang dada dan menerima pelawaan debat tersebut.

Ia adalah penting, katanya kerana rakyat dapat melihat kebenaran samada PAS atau UMNO yang sebenarnya mahu Islam di tegakkan di Negara ini.

“Saya tidak nampak tujuan yang lebih besar dari hasrat Mursyidul Am PAS, Dato’ Tuan Guru Nik Abdul Aziz itu selain dari untuk menyatakan kebenaran Islam.

“Perdana Menteri (PM) Dato’ Seri Najib perlu berlapang dada untuk berdebat dengan Tok Guru Mursyidul Am PAS sebagai membukti bahawa dia (Najib) seorang pemimpin yang bersungguh-sungguh mempertahankan maruah UMNO sebagai perjuangan orang Melayu dan Islam,”ujarnya.


hahahhahaha.. mari kita tgk apa kata orang kuat UMNO....

Jangan layan jika debat terbuka - Shafie

KUALA LUMPUR 1 Julai - Pergerakan Pemuda UMNO tidak perlu melayan pelawaan Dewan Pemuda Pas untuk mengadakan perbincangan atau muzakarah sekiranya ia dilakukan secara terbuka.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, Pemuda UMNO tidak perlu menerima pelawaan itu jika muzakarah tersebut menjurus kepada perdebatan yang disaksikan oleh ramai penonton.

"Pakatan pembangkang telah ada peluang berdebat mengenai apa jua isu semasa di Dewan Rakyat. Kita pun berdebat setiap hari di Dewan Rakyat, jadi nak debat apa lagi.

"Kalau Pemuda Pas mahu duduk semeja untuk menyatakan sesuatu maka ia tidak menjadi masalah. Namun kalau ia melibatkan perdebatan dan ada penonton untuk mendengarnya, saya fikir tak perlu dan hentikanlah kerana masa itu penting," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan perjumpaan dengan beberapa ahli Jawatankuasa Pembangunan Asap Koyan (AKDC) yang bertanggungjawab terhadap kebajikan dan pembangunan masyarakat Sungai Asap di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hasan Tantawi hari ini menyerahkan surat jemputan wacana ilmiah terbuka bertajuk Benarkah Perjuangan UMNO Tidak Bertentangan Dengan Islam kepada Pemuda UMNO yang diterima oleh Naib Ketuanya, Datuk Razali Ibrahim di lobi Parlimen di sini.

Menurut Nasrudin, secara dasarnya Pemuda Pas mencadangkan supaya muzakarah diadakan dengan kedua-dua pihak mengemukakan empat wakil dengan pemilihan tarikh, tempat dan masa yang sesuai ditentukan oleh Pemuda UMNO.

Beliau yang memberikan tempoh seminggu kepada Pemuda UMNO untuk menjawab jemputan itu juga mencadangkan supaya muzakarah tersebut diadakan secara terbuka yang boleh dihadiri oleh orang ramai tanpa sebarang sekatan.

Menurut Mohd. Shafie, perkara penting yang perlu menjadi tumpuan pemimpin politik sekarang adalah melaksanakan apa yang diperlukan oleh rakyat dan negara.

"Bagaimanapun, sekiranya pertemuan antara Pemuda Pas dan Pemuda UMNO itu boleh memperincikan keadaan negara dalam konteks ekonomi dan perpaduan, itu tidak menjadi masalah kepada kita," katanya

No comments:

Powered By Blogger

 
|  Pemuda Pas Cawangan Ketengah jaya. Blogger Template By Lawnydesignz Powered by Blogger